Ajuntament de La Mata

Senderisme
  • Ruta *PR V-229 Les Clapisses La Mata

És una ruta circular que comença i acaba en la població de La Mata de Morella. Té un total de 7800 metres amb una durada de 1 hora i 48 minuts, i un desnivell acumulat de 310 metres:

Ix de La Mata des de la parada de l’autobús, baixa en direcció al riu Cantavella i a pocs metres es desvia a l’esquerra per la via pecuaria Tossal Gros a Mirambell. La senda continua entre bancals i en arribar a unes granges es desvia a la dreta on va a trobar de nou el riu Cantavella, el creua i puja fins a una pista, continua per aquesta fins a enllaçar amb la pista que passa per la ermita de Santa Bàrbara.
La senda continua pujant per la pista asfaltada cap al Mas de les Clapisses, deixa una pista asfaltada a la dreta, i continua fins a creuar de nou el barranc, i continua pel marge esquerre d’aquest; més endavant, deixa la pista a l’esquerra i torna a creuar el barranc. Puja fins a arribar a un petit embassament i seguidament arriba al Mas de les Clapisses. A pocs metres del Mas, continua la senda fins a una pista, puja per aquesta fins a un creuament de pistes, des d’ací podem gaudir d’una bonica vista del terme i poble de La Cuba, província de Teruel. La senda segueix per la pista a la dreta que finalment arriba al Mas del Tossal. Des d’ací comença la baixada cap a La Mata. Ara la senda transcorre entre parets, i el ferm es va fent mes pedregós, baixant fins al riu Cantavella, el creua i puja pel cantó de la depuradora fins a la parada de l’autobús

• Cami de la Carrasqueta la Guaita

Arc de la Carrasqueta La Guaita: 3 km. Temps estimat: 45 min.
Circuit circular complet, inclou part del camí a Portell coincident amb el PR V- 228 de les Clapisses: 5 km. Temps estimat: 1h. 20 min.

El camí ix del casc urbà de La Mata per la parada de l’autobús. Aquest camí coincideix amb el PR V-229 Les Clapisses fins al Mas del Tossal, ací comença l’anomenat assagador de la Carrasqueta La Guaita, s’obre aquest camí des d’un passador o obertura en una paret de pedra en sec. Seguint el camí que ací comença, arribarem ja en vista del poble a un bifurcació, per la dreta ve la senda de les Clapisses, nosaltres continuarem pel camí fins a arribar al casc urbà pel camí del Tossal Gros a Mirambell, passant per la ermita de Sant Gil. Des d’aquest punt poden pujar directament al poble per baix del pont, continuar per la senda que ix al cantó de les granges a la esquerra de la ermita, o pujar a la carretera passant per baix del pont i junt al Peiró de Sant Gil que està al nivell de la carretera i continuar a la dreta fins a arribar al punt de partida de la ruta.

• Camí La Mata - Cinctorres

Al límit de térme amb Cinctorres: 1,5 km. Temps estimat: 25min.
Al casc urbà de Cinctorres: 6,5 km Temps total: 1h 40m.

Eixim de La Mata pel camí a la ermita de Sant Gil, al final del carrer Major, pel caminet asfaltat que baixa a la dreta, passarem prop del Peiró de Sant Gil, a continuació per davall del pont arribarem a la ermita de Sant Gil, ací ens desviarem a la dreta per l’assagador de la Carrasca de la Guaita fins a trobar la confluència amb el camí rural (asfaltat) La Mata – Cinctorres - Todolella, passarem junt a la ermita de Santa Bàrbara, i continuarem per la pista, uns metres més endavant a la dreta eixirem per la indicació del PR-V- 229 de les Clapisses, per aquest continuarem fins a trobar una marca al marge dret en forma de piló, i unes escaletes de pedra que permeten el pas pel barranquet , per on el creuarem i ràpidament entrarem en el pinar. El paisatge es canviant i d’una extraordinària bellesa. Aquesta senda acaba al límit en el terme de Cinctorres, el molló i la tanca que trobaran al davant ho marquen. Es pot continuar fins al municipi del Cinctorres seguint les indicacions una vegada passada la balla que es pot obrir per la part esquerra del molló
( es molt important tornar a tancar-la).

• Camí a la Ermita de Sant Cristòfol de Saranyana

Al límit de térme amb Cinctorres: 2 km Temps estimat: 30 min.
A la ermita de Sant Cristofol: 4,5 km Temps estimat: 1h 30 min

La ruta coincideix amb el camí a Cinctorres en el seu inici, hem agarrat el PR- V- 229 de les Clapisses havent passat la ermita de Santa Bàrbara, una vegada estem a la part baixa del camí, entrarem per una portera al marge dret del camí (no oblideu tancar-la de nou), continuem en paral•lel a la paret de la dreta fins a arribar als arbres que vorem a la nostra dreta, des d’aquest punt ja es veu la continuació del camí per la paret d’enfront del barranc. Sense deixar la senda, anirem baixant cap a la part baixa del barranc, i només en trobar l’arbre caigut pujarem un poc abans de creuar-lo, trobant la continuació de la senda una miqueta més amunt. Continuant per aquesta trobarem la portera que ens indica el lloc per on creuar el barranc per començar a pujar per la paret d’enfront del mateix. A partir d’ací el paisatge cambia fins a arribar a l’alt on els pins es canvien per carrasques, ací dalt trobem pel camí les saladores, lloses on els pastors depositaven la sal per al ramat. En trobar la pista asfaltada, la creuem i continuem un poc a l’esquerra pel marge oposat. Uns metres mes amunt trobarem una paret de pedra en sec, en aquest punt el camí connecta amb el camí a Sant Cristòfol ja pel terme de Cinctorres a l’altra part de la paret, ací han de seguir el camí pel canto de la balla fins que aquesta es tanca, amb la paret, continuar la senda fins a la part baixa del turó Cantallops, pujar el camí zigzaguejant que comença en un petit pas canadenc a la base de la muntanya, una vegada a dalt, la senda segueix després d’un altre petit pas canadenc fins ala pista asfaltada, continuar a la dreta per la pista fins a arribar a la ermita.