Ajuntament de La Mata

Història del poble

La Mata, municipi de la comarca d'Els Ports, al nord de la província de Castelló, fou fundada pels àrabs, se li va imposar aquest nom perquè segons consta en els documents escrits, més antics estudiats del municipi: –“junto a su mesón o posada edificio en ruinas cuyos vestigios y paredes manifiestas muchísima antigüedad, había una mata de Cínamomo muy fragante".

Jaume I d’Aragó la va conquerir del domini dels moros en 1232 i En Blasc d’ Aragó la va donar a poblar a Bernardo Monçó amb dret d’establiment de forn i molins al 1234.

La Mata des de la seua reconquesta fins el 1355 fou una de les aldees de Morella fins el 9 de febrer de 1691, en que el rei Carles II "el Hechizado" va signar el decret que concedia a La Mata el privilegi de la seua total separació de Morella.

Hostal, junt amb el qual segons tradició va créixer la Mata de Cinamomo.

Descripció: Es té notícia de l'existència de portals en el seu nucli urbà com:

- El Portal,
- Portal dels Botigues,
- Portal del Forcall,
- Portal de Sant Roc,
- Portal del Riu,
- Portal del Cap de la Vila,
- Portal de Mirambell,
- Portal del Bale, Batle o Vallés,
- Portal dels Eres,
- Portal del Riu,
- Portal de la Font de la Mesquita,
- Portal de La Mata,
- Portal del Molí de D.Cristóbal de Pedro,
- Portal del Pati

Cap d'estos portals estan hui en dia, però la seua abundant presència en altres temps determina la hipòtesi de l'emmurallament de la població. A més, s'observen cases emmerletades que van poder formar part de la muralla general de la població.

Imatges:
foto005.jpg